Gazdaság,  Hírek

Késések és üres polcok a Co-opnál kibertámadás után

Az Egyesült Királyságban a Co-op üzletek sok helyen üres polcokkal néznek szembe egy jelentős kibertámadás következtében, amely megzavarta az új áruk szállítását. A boltjaik nyitva állnak és működnek, azonban a hétfői és keddi napokon néhány üzlet csak készpénzes tranzakciókat tudott elfogadni, de a cég tájékoztatása szerint ezt a problémát már orvosolták. A zűrzavar a cég pénteki bejelentése után következett be, amikor is elismerték, hogy a kibertámadás következtében „jelentős” mennyiségű ügyféladatot loptak el a rendszereikből. A Co-op szóvivője elmondta, hogy a boltjaikhoz történő szállítmányok a „folyamatos, rosszindulatú kísérletek miatt” szenvedtek csorbát, amelyek célja a rendszereikhez való hozzáférés megszerzése volt.

„Folyamatosan dolgozunk azon, hogy csökkentsük a zűrzavart és folytassuk a szállításokat” – nyilatkozta a szóvivő. Hozzátették, hogy egyes boltjaik nem rendelkeznek minden megszokott termékkel, és elnézést kérnek a tagjaiktól és vásárlóiktól, ha ez a helyi boltjukra is vonatkozik. A kibertámadás mögött álló bűnözők azt állítják, hogy 20 millió ember személyes adatait szerezték meg, akik részt vettek a Co-op tagsági programjában, ám a cég ezt a számot nem erősítette meg. Az áprilisi jelentésük szerint a vállalat 22%-os növekedést tapasztalt aktív tagságában, elérve a 6,2 millió tagot 2024-re.

A Co-op azt közölte, hogy úgy vélik, hogy csak a tagok személyes adatai, mint például nevek, elérhetőségek és születési dátumok kerültek lemásolásra, nem pedig banki adatok, tranzakciós információk vagy jelszavak. Ha valakit érint a folyamatban lévő probléma, a cég arra kéri az ügyfeleket, hogy osszák meg tapasztalataikat egy megadott linken keresztül. Shirine Khoury-Haq, a Kooperatív Csoport vezérigazgatója hétfői üzenetében elnézést kért a kibertámadás miatt. „Ez nyilvánvalóan rendkívül aggasztó a kollégáink és tagjaink számára, és nagyon sajnálom, hogy ez megtörtént” – mondta. „Tudatában vagyunk az adatvédelem fontosságának, és komolyan vesszük a kötelezettségeinket Önökkel és a szabályozóinkkal szemben, különösen, mivel mi egy tagok által tulajdonolt szervezet vagyunk.”

A Co-op támadása néhány nappal azután derült ki, hogy a Marks and Spencer bejelentette, hogy őket is kibertámadás érte, amely során ransomware támadást szenvedtek el, emiatt felfüggesztették az online rendeléseket és leállították több szolgáltatásukat, mivel küzdöttek az incidens kezelésével. Eközben a Harrods csütörtökön közölte, hogy kibertámadási kísérletek érték őket. Az Országos Kibervédelmi Központ (NCSC) figyelmeztette a brit kiskereskedőket, hogy a bűnözők IT segédletnek álcázva próbálnak behatolni a szervezetekbe.

A Co-op ügyfeleit a cég honlapján arra figyelmeztették, hogy az esetleges zűrzavarok és a termékhiányok miatt elnézést kérnek. A helyi közösségek is reagáltak a helyi üzletek látogatottságának csökkenésére, és eseményeket szerveznek, hogy támogatást nyújtsanak a városközponti üzleteknek. Az ilyen helyi kezdeményezések célja, hogy felhívják a figyelmet a helyi kereskedők fontosságára, és ösztönözzék a lakosságot a vásárlásra. A Co-op által tapasztalt nehézségek jól mutatják, hogy a kibertámadások milyen komoly hatással lehetnek nemcsak egy cég működésére, hanem a vásárlói élményre is.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cze1eg3z307o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük