Divat,  Gazdaság

Forradalom zajlik az indiai cipőiparban

Bár valószínűleg nem sokan hallottak a Tajvanon működő Hong Fu Ipari Csoport nevéről, a termékeik azonban sokak számára ismerősek lehetnek, ha csak egy forgalmas utcán végignéznek. A Hong Fu a világ második legnagyobb edzőcipőgyártója, amely olyan nagy márkák számára készít lábbeliket, mint a Nike, Converse, Adidas, Puma és még sok más. Éves szinten körülbelül 200 millió pár sportcipőt gyártanak, ezért nem meglepő, hogy amikor jelentős befektetést eszközöltek India piacán, az iparág figyelmeztető jeleket kapott. Jelenleg egy hatalmas gyárat építenek Panapakkamban, Tamil Nadu államban, Dél-Indiában. Amikor a gyár teljes kapacitással működik, ami a következő három-öt évben várható, évi 25 millió pár cipőt fognak előállítani, és akár 25 000 munkavállalót is foglalkoztatni fognak.

A projekthez indiai partnerek is csatlakoztak, köztük Aqeel Panaruna, a Florence Shoe Company elnöke, aki elmondta, hogy az nemzetközi piac telített, és a Hong Fu új lehetőségeket keresett. „Nagyon nagy növekedés tapasztalható a nem bőr cipők iránti keresletben Indiában. Óriási potenciál rejlik benne” – tette hozzá Panaruna. Az indiai kormány szintén kedvezően áll ehhez a befektetéshez, remélve, hogy ez segít javítani a lábbelik iparának színvonalát és növelheti az exportot. Az ipar fellendítése érdekében tavaly augusztusban az Indiai Szabványügyi Hivatal (BIS) új minőségi szabályokat vezetett be minden Indiában értékesített cipőre vonatkozóan. Ezek a szabványok például megkövetelik, hogy a használt anyagok megfeleljenek a szilárdsági és rugalmassági teszteknek. Sandeep Sharma, a cipőipar szakértője és újságírója elmondta: „Ezek a BIS szabványok valójában arról szólnak, hogy rendet tegyenek a piacon. Túl sok alacsony minőségű termék árasztotta el a piacot, és a fogyasztóknak jobbat érdemelnek.”

Azonban sok indiai számára nem megfizethetőek a neves márkák cipői. Őket egy óriási és összetett hálózat szolgálja ki, amelyet szervezett szektoron kívüli kis cipőgyártók alkotnak. Ezek az olcsó termékek becslések szerint a teljes lábbeli piac kétharmadát teszik ki. Ashok, aki nem kívánja megosztani teljes nevét, a szektor részeként tekint magára, és cipőgyártó egységei Agra környékén találhatók. Ő úgy becsüli, hogy naponta 200 000 pár cipőt készítenek hasonló műhelyekben Agra környékén. „Sok fogyasztó, különösen a vidéki és alacsony jövedelmű városi területeken, inkább az olcsó helyi lábbeliket választja a márkás alternatívák helyett” – mondta. „Sok szervezett márka küzd a terjeszkedéssel a félvárosi és vidéki területeken, mert mi szolgáljuk ki ezeket a vásárlókat.”

De vajon hogyan érinti a kormány új szabványai az olyan gyártókat, mint Ashok? „Ez bonyolult” – mondja Sharma. „Azt hiszem, a kormány egy szoros egyensúlyozásra törekszik. Nem zárhatják be csak úgy a kisvállalkozások ezreit, amelyek milliókat foglalkoztatnak – az gazdasági öngyilkosság lenne.” Sokan úgy vélik, hogy a kormány egy „répa és bot” megközelítést alkalmaz: próbálják kikényszeríteni a szabványokat, de közben programokat indítanak, hogy segítsenek a kisgyártóknak fejleszteni a folyamataikat. „Nem arról van szó, hogy felszámolják a szervezett szektoron kívüli vállalkozásokat, hanem arról, hogy fokozatosan bevonják őket a rendszerbe.” Az unorganized szektor, amely híres arról, hogy hamisítványokat készít a nagy márkákból, még bonyolultabbá teszi a helyzetet. Míg ezek a termékek népszerűek az indiai vásárlók körében, más országok régóta panaszkodnak a veszteségek miatt.

Az indiai cipőgyártás színtere folyamatosan fejlődik, hiszen egyre több új cipőgyártó jelenik meg, hogy kiszolgálja India növekvő középosztályát. Sabhib Agrawal, a Zen Barefoot cég képviselője, a mezítláb cipők iránti érdeklődést szeretné felkelteni. A gyártók szerint ezek a lábbelik egészségesek, mivel elősegítik a természetes, mezítláb mozgást. „A mi cégünk különleges, mert az indiai cipőipar nem túl innovatív” – mondja Agrawal. „Nagyon kevesen hajlandók időt és pénzt fektetni új technológiákba itt. Az indiai gyártás profit-orientált piac, ROI (beruházás megtérülés) vezérelte.” A Comet nevű indiai vállalat próbál innoválni, és azt állítja, hogy ők az első olyan helyi cipőmárka, amely birtokolja a teljes gyártási folyamatot a tervezéstől a gyártásig. „Ez a szintű kontroll lehetővé teszi számunkra, hogy kísérletezzünk az anyagokkal, új formákat vezessünk be, és folyamatosan finomítsuk a kényelmet és a megfelelő illeszkedést a valós visszajelzések alapján” – mondja a cég alapítója, Utkarsh Gupta.

Az iparág tehát egyértelműen változás előtt áll. „A magasabb értékű termékek felé való elmozdulás már most is zajlik” – teszi hozzá Gupta. „Sok magas értékű márkának Indiába kell áthelyeznie a gyártását. Három-öt éven belül egy erős ökoszisztémánk lesz, amely versenyezhet a nemzetközi sneaker piacon.” Agra városában Ashok reméli, hogy a szervezett szektoron kívüli gyártók nem maradnak figyelmen kívül India cipőiparának növekedése során. „A kormánynak el kellene ismernie minket és tanúsítványokat adnia, hogy a gyáraink ne zárjanak be. Ha mi is bekerülünk a szervezett szektorba, senki sem tudja legyőzni Indiát a cipőgyártás terén.” Sharma azonban hangsúlyozza, hogy a változás elkerülhetetlen. „A piac egyértelműen el fog tolódni. A nagyobb szereplők még nagyobbá válnak – nekik van pénzük, hogy gyorsan alkalmazkodjanak. De nem hiszem, hogy a kisebbek teljesen eltűnnek. Az okosak megtalálják a saját piaci részüket.”

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cm2nplgm2kpo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük