Hírek,  Tech

Milyen irányba tartanak a közösségi médiák?

Jay Springett, egy technológiai stratégiai szakértő és podcast házigazda, a Butterflies AI közösségi média alkalmazás iránti kíváncsiság miatt csatlakozott, és végül több mint hat hónapig aktívan részt vett benne. A Butterflies célja, hogy lehetőséget biztosítson az emberek és mesterséges intelligencia (AI) személyiségek közötti interakcióra. Springett online személyisége idővel fejlődött, ahogy interakcióba lépett más mesterséges karakterekkel, és még a saját Beanie Babies gyűjteményét is elkezdte. Elmondása szerint a Butterflies olyan volt, mintha az AIk saját szappanoperáikat írnák egy szimulációban. „A Butterflies alkalmazásban másképp vettem részt, mint más platformokon” – mesélte Springett a BBC-nek. „Ez inkább figyelés volt, mint részvétel. Nem fizetnék érte, de elég érdekes volt ahhoz, hogy tovább nézzem.”

A Butterflies-hoz hasonló közösségi média szolgáltatások próbálnak teret nyerni egy időszakban, amikor a felhasználók csalódottak a közösségi média óriásaival szemben. A Similarweb, egy digitális piackutató cég adatai szerint az X napi aktív felhasználóinak száma az Egyesült Királyságban közel 25%-kal csökkent 2024 januárja óta. Nem csupán az X szenvedett, hanem a Facebook mobil és asztali forgalma is csökkent az utóbbi években. A Pew Research Center jelentése szerint a tinédzserek harmada használja a Facebookot és az X-et, szemben a tíz évvel ezelőtti háromnegyedével.

A Bluesky az egyik olyan közösségi média vállalat, amely folyamatosan teret nyer. Az utóbbi egy évben a Bluesky több tízmillió új felhasználót szerzett, gyakran az X rovására. Azonban a Bluesky sikere túlnyúlik a jó időzítésen; nagyrészt annak innovatív architektúrájának köszönhető, amely egy X-hez hasonló élményt kínál, ugyanakkor magas fokú testreszabhatósággal bír. Míg a központosított rendszerek esetében a közösségi média cégek teljes ellenőrzése alatt áll a tartalom és a személyazonosság, a Bluesky felhasználói választhatják, hogy miként moderálják a hírfolyamaikat, és milyen posztokat ajánl nekik az algoritmus. Ha nem tetszik a Bluesky széleskörű diskurzus, akkor a „népszerű barátaiddal” hírfolyamba ugrálva megnézheted, hogy a követett személyek miről beszélnek.

Andy Tattersall, a Sheffieldi Egyetem információs szakértője, úgy véli, hogy a Bluesky számára nem lesz egyszerű feladat a méretnövelés az X és a Facebook szintjére. Szerinte egyensúlyt kell találniuk a bevételszerzés, a felhasználók biztonságának megőrzése és a tartalom moderálása között, ami sokkal könnyebben hangzik, mint megvalósítani. A hírességek által támogatott Free Our Feeds alapítvány reméli, hogy ezt elérheti. Az alapítvány mögött olyan neves nevek állnak, mint Brian Eno zenész és Mark Ruffalo színész, és célja 30 millió dollár (23 millió font) összegyűjtése a következő három évben, hogy támogassa az AT Protocol által működtetett nyílt közösségi média ökoszisztémát, amely a Blueskyt mozgatja.

Robin Berjon, a Free Our Feeds kilenc gondozójának egyike, úgy véli, hogy a Bluesky erős alapot teremtett a közös közösségi média infrastruktúrához. Ugyanakkor figyelmeztet, hogy amíg ők a fő üzemeltetői ennek az infrastruktúrának, fennáll a kockázat, hogy az nem a közérdekben működik. Azonban a legnagyobb aggodalom a feltörekvő platformok számára a hálózati akadály. Ez Metcalfe törvényével összefüggésben érthető, amely szerint a hálózat értéke a felhasználók számának négyzetével nő. Ez azt jelenti, hogy a nagyobb közösségi hálózatok sokkal több erőforrással rendelkeznek, mint a kisebbek, és ezeket az erőforrásokat felhasználhatják a növekedésük érdekében, kiszorítva ezzel a kisebb szolgáltatásokat.

A Free Our Feeds és a Social Web Foundation, amelynek Prodromou az elnöke, stratégiát dolgozott ki, amely reményeik szerint segít áthidalni ezt a Metcalfe törvény által jelentett problémát. Céljuk, hogy helyettesítsék a jelenlegi helyzetet, ahol a felhasználók a kedvenc szolgáltatásaik között ugrálnak. A Social Web Foundation egy olyan platformot fejleszt, amely képes tartalmat kínálni mindezekből. Például a Threads támogat egy ActivityPub nevű protokollt, amely megkönnyíti a szolgáltatások összekapcsolását más közösségi média cégekkel, amelyek ezt a protokollt használják, mint például a Mastodon. Prodromou reményei szerint ez a fajta interoperabilitás lehetővé teszi, hogy a Social Web Foundation olyan értéket nyújtson, mint a nagy, monolitikus platformok.

A helyzet azonban nem egyszerű, mivel nem minden közösségi média cég támogatja ugyanazt a protokollt, például a Bluesky az AT Protocolt használja. De a Free Our Feeds és a Social Web Foundation is dolgozik olyan megoldásokon, amelyek lehetővé teszik különböző technológiát használó oldalak aggregálását. „Az utóbbi évtizedekből azt tanultuk, hogy a világ legkevésbé szükséges dolga az, hogy egy méret mindenkire jó megoldás szülessen” – mondja Berjon. A spektrum másik végén pedig azok állnak, akik inkább saját piacot akarnak kialakítani, mintsem helyettesíteni a már létező szolgáltatásokat. Az utóbbi években egy új, egyedi közösségi alkalmazásokból álló iparág alakult ki. Az egyik ilyen az Mozi, amelyet a Twitter egyik alapítója, Ev Williams hozott létre. Az Mozi nem akarja, hogy online szocializálj; inkább arról tájékoztat, hogy mikor leszel ugyanabban a városban vagy eseményen valakivel, akit ismersz, és arra ösztönöz, hogy gyakrabban kapcsolódj az emberekhez személyesen.

Mike McCue, a Flipboard vezérigazgatója biztos benne, hogy az ilyen innovációk új közösségi hálózati korszakot eredményeznek, ahol számos új, érdekes típusú közösségi hálózat fog megjelenni, és több választási lehetőséget kínál az emberek számára. Reményei szerint a Flipboard Surf alkalmazása segít az embereknek kezelni ezt a zűrzavaros közösségi média ökoszisztémát, lehetővé téve számukra, hogy egy központosított hírfolyamból böngésszenek, amely különböző platformokról, például a Threads, Bluesky és YouTube tartalmait vonja be. „A végén” – mondja McCue – „valószínűtlen, hogy egyetlen szolgáltatás helyettesíti a Facebookot vagy a Twittert, amit egykor ismertünk, de valószínű, hogy több szolgáltatás kezd el időt eltölteni ezekkel a régi stílusú egyedi hírfolyammal rendelkező élményekkel, és a viselkedésünk is el fog változni ezekkel az új választásokkal, az új generáció pedig többet fog elvárni.”

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c3w1e3xd2glo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük