Hírek,  Magazin

A punjabi hip-hop globális terjedése és a bhangra új arculata

Diljit Dosanjh, az indiai énekes, nemrégiben debütált a Met Gala eseményen, amely hatalmas hatással volt a globális divatra. A 41 éves művész, aki az egyetlen pandzsábi zenész, aki fellépett a Coachellán, a vörös szőnyegen egy korai 20. századi maharadzsa stílusában öltözködött. Az opulent elefántcsont és arany színű öltözéke, amelyet Prabal Gurung tervezett, egy gyönyörű, tollakkal díszített, ékszerekkel ékített turbánt viselt, és hetekig trendet teremtett Indiában. Az öltözékhez tartozott egy gyönyörű gyémánt nyaklánc is, amelynek tervezése egy korábbi indiai állam, Punjab királyának Cartier-ből származó ékszere ihlette. Ezen kívül a megjelenését egy Panthère de Cartier óra, egy oroszlánfejű, ékszerekkel díszített kard is kiegészítette, amelyen Dosanjh szülőállamának térképe hímzett a köpeny hátuljára, Gurmukhi betűkkel, a pandzsábi írás számára.

Dosanjh nem idegen a stílus terén. Mint zenéje, úgy a divatban is megtalálta a saját útját – egy hip-hop énekesként, aki a hagyományos pandzsábi stílusokat ötvözi a nyugati hatásokkal. Gyakran látható laza nadrágban, masszív tornacipőkben és színes turbánokkal kombinált nyakláncokban, ami egyedi önkifejezését tükrözi, és milliók képzeletét ragadta meg. A hagyományos pandzsábi viselet érdekes újraértelmezésén keresztül a változások érezhetők voltak a globális zenei és divatkultúrában is. Például egy 16 perces, rendkívül energikus bhangra verseny Kaliforniában elképzelhetetlen lenne magas teljesítményű tornacipők nélkül. Berlint pedig crop topokban és dekonstruált nadrágokban élvezik a helyi bhangra estéket.

A pandzsábi zene, amely tele van energiával és hangzással, valamint a városok és globális luxusmárkák neveivel fűszerezett szövegekkel, kisebbségi kultúrává vált. Nemcsak Dosanjh, hanem számos más pandzsábi zenész is hozzájárult a régió stílusához. Például nemrégiben Jazzy B gyűrűi, amelyek gyakran akkora, mint egy süti, és a plusz méretű Kanda medálja, valamint ezüstszőke hajszínével trendet teremtett. A közelmúltban Badshah sárgás árnyalatú szemüvegei, Yo Yo Honey Singh bő kapucnis pulóverei, valamint AP Dhillon Louis Vuitton bomber dzsekijei és Chanel órái szintén nagy népszerűségnek örvendenek a pandzsábi fiatalok körében. Bár hatásuk jelentős volt, kezdetben a régióra korlátozódott. Dosanjh és néhány hasonló művész azonban képes volt globális szintre emelni ezt a stílust, amely a szikh diaszpóra és egy szélesebb közönség számára is beszél.

Például azokat a pólókat, gyöngyöket és tornacipőket, amelyeket Dosanjh tavalyi világkörüli turnéja során viselt, néhány órán belül elkapkodták. Dhillon divatnyilatkozatai a Párizsi Couture Héten inspirációt adtak a pandzsábi fiatalok számára. A kulturális szakértők szerint ez az újjáélesztés, mind a zenében, mind a divatban, a nyugati popkultúrából ered, mivel a legtöbb művész a nyugaton él és ott lép fel. Alka Pande művészettörténész, szerző és múzeumi kurátor azt mondja, hogy a pandzsábi férfiak találékonyak, és a régió az ötvözés élvonalában áll, hiszen hisz a hibriditásban.

Az évek során, ahogy a pandzsábi diaszpóra közössége nőtt, új generációs zenészek kezdtek modern hip-hop hangzásokat vegyíteni a hagyományos pandzsábi esztétikával. Egyedi stílusuk – aranyláncok, műszőrme dzsekik, plusz méretű kiegészítők, fonatok és szakállak – médiacikkek, könyvek és doktori disszertációk alapjául szolgáltak a dél-ázsiai kultúráról. A pandzsábiak számára, akik túlnyomórészt mezőgazdasági közösség, a luxusmárkák megjelenése a 2000-es években egy aspirációs fellendülést szimbolizált, amely bemutatta, hogyan kell kinéznie a sikernek és jólétnek.

Shergill, elismert énekes arra hívja fel a figyelmet, hogy a zenészek, mint mindenki más, a saját koruk termékei. A pandzsábi zenészek stílusának játékai mindig is gyökeret vertek, és nem hiper-maszkulin irányba mentek el. A pop sztárok viselhetik a Balenciaga vagy az indiai tervező, Manish Malhotra opulent kreációit; felléphetnek Ludhiana városától Londonig; táncolhatnak Beyoncé-val a Dubaji Burj Khalifa körül, egy luxusautó tetején, vagy egy brit kúriában – de mindig viselik a pandzsábi identitásukat.

Dosanjh a Met Galán is hangsúlyozta ezt a maharadzsa kinézetével. A pandzsábi identitás újjáértelmezése, a ritmus, a hibriditás és a gyökereikhez való ragaszkodás ma már elkerülhetetlenül jelen van a helyi művészek körében. A pandzsábi hagyományos öltözködés nemcsak a „dhoti-kurta-koti” öltözetekre és a juttikra korlátozódik, hanem a fellépő ruházat ma már tornacipőket, tipográfiai pólókat, dekonstruált alsókat és akár farmereket is tartalmaz. Az ilyen ruhadarabok iránti kereslet rendkívül magas, és ez a trend egyre inkább formálja a pandzsábi férfiak stílusát is, amely egyre inkább kozmopolita irányt vesz.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cd90z0kjvpzo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük