Gazdaság,  Hírek

Mikor lesz újra elérhető az online vásárlás az M&S-nél?

A Marks & Spencer, a brit piac egyik legismertebb kiskereskedője, nemrégiben bejelentette, hogy egy kibertámadás következtében néhány ügyfél adatai elloptak. Az áprilisi incidens óta a cég nehezen tudja visszaállítani a szolgáltatásokat a normális kerékvágásba, mivel a támadás következtében egyes polcok üresen álltak, a kiszállítások leálltak, és az online rendeléseket is felfüggesztették. A vállalat kedden figyelmeztette ügyfeleit, hogy legyenek óvatosak az M&S nevében érkező e-mailekkel, hívásokkal vagy SMS-ekkel szemben. Az eddig megjelent információk szerint a támadás során ellopott adatok között szerepelhetnek személyes adatok, például nevek, lakcímek, telefonszámok és e-mail címek. A születési dátumok és az online rendelési előzmények szintén a lopott adatok között lehetnek, de a cég hangsúlyozta, hogy a támadás nem érintette a használható bankkártya- vagy fizetési adatokat, valamint a fiók jelszavakat. Az M&S a biztonság érdekében arra kéri ügyfeleit, hogy állítsák vissza jelszavaikat, de azt is hozzátették, hogy bár nem szükséges azonnali lépéseket tenniük, érdemes figyelniük a személyes adataik esetleges visszaélésére.

A problémák az áprilisi húsvéti hétvégén kezdődtek, amikor az ügyfelek panaszokat tettek a Click & Collect és a kontakt nélküli fizetések működésével kapcsolatban. A vállalat megerősítette, hogy „kibertámadás” áldozatául esett, és bár a szolgáltatások egy része már helyreállt, április 25-én szüneteltették az online rendeléseket a weboldalon és az alkalmazásokban. Azóta, már több mint két hét elteltével, még mindig nem érkezett információ arról, mikor indulhat újra az online rendelés. Az ügyfelek, akik készpénz nélküli átvételre jogosító e-mailt kaptak, személyesen átvehetik rendelésüket az üzletben, míg az április 23-a után leadott rendeléseket visszatérítik. Néhány bolt polcain is hiányoztak bizonyos élelmiszerek, miután a cég leállította egyes rendszereit. Az üres polcokon található táblákon az állt: „Kérjük, legyenek türelemmel, míg megoldjuk a termékek elérhetőségével kapcsolatos technikai problémákat.” Az élelmiszer-ellátottság a legtöbb boltban javult a májusi hosszú hétvége környékén, de később arról érkeztek jelentések, hogy néhány bolt nem rendelkezett minden szükséges termékkel a menüajánlatokhoz.

A Marks & Spencer szóvivője elmondta, hogy az ügyfelek továbbra is vásárolhatnak menüajánlatokat a vasútállomások boltjaiban, de néhány termék esetében korlátozott az elérhetőség. Emellett a cég eltávolította az összes álláshirdetését a weboldaláról, és egy üzenetben arról tájékoztatta a látogatókat, hogy jelenleg nem lehet keresni vagy jelentkezni a pozíciókra, mivel azon dolgoznak, hogy minél előbb visszatérhessenek az online működéshez. A támadással kapcsolatban eddig nem adtak ki részletes információt arról, hogy ki vagy mi áll a háttérben, de most már tudjuk, hogy ez egy zsarolóvírus-támadás volt. Ez a fajta rosszindulatú szoftver titkosítja a fontos adatokat vagy fájlokat, miután hozzáfért egy vállalat számítógépes rendszereihez, lényegében zárolva azokat, amíg váltságdíjat nem fizetnek. A „DragonForce” nevű zsarolóvírus-csoport elmondta a BBC-nek, hogy ők felelősek a Marks & Spencer, a Co-op és a Harrods ellen tett támadásokért, és figyelmeztették, hogy hamarosan újabb támadásokra lehet számítani.

A kibertámadás már jelentős hatással volt a kiskereskedelmi vállalatra, és minél tovább tart a probléma megoldása, annál nagyobb veszteségeket szenved el a cég. A részvényárfolyamuk csökkent, ami több mint fél milliárd font értékvesztést jelentett a vállalat számára. Az online értékesítés körülbelül egyharmadát teszi ki az M&S ruházati és otthoni termékeinek, átlagosan napi 3,8 millió fontot költenek el az ügyfelek a weboldalon és az alkalmazásokon keresztül. A weboldali problémák miatt elképzelhető, hogy az ügyfelek az M&S boltjába látogattak el vásárolni, de valószínű, hogy a rivális online kiskereskedőknél is vásároltak. Az incidens egybeesett a melegebb időjárással, amikor az emberek hajlamosak új nyári ruhákat vásárolni. A Savvy Marketing kereskedelmi elemzője, Catherine Shuttleworth elmondta, hogy az online hatás azonnali volt, mivel a versenytársak kihasználhatják a helyzetet.

A Marks & Spencer egyik legnagyobb beszállítója arról számolt be, hogy kézi rendeléseket kellett végezniük. A Greencore, amely szendvicseket, péksüteményeket és wrapeket szállít, azt is mondta, hogy 20%-kal növelte a szállításokat, hogy elegendő élelmiszer álljon rendelkezésre a hosszú hétvége idejére. A M&S regionális élelmiszer-ellátási rendszere is zavart szenvedett, mivel az Ocado, amely az M&S online élelmiszer-rendeléseit szállítja, szintén érintett a problémákban. Miközben a vállalat gyorsan tájékoztatta az ügyfeleket a kibertámadásról, a további frissítések ritkák voltak. A cég vezérigazgatója, Stuart Machin sok hivatalos üzenetében bocsánatot kért, de nem volt szó arról, mikor állhat helyre a normális működés. Az ügyfelek bizalmát veszélyeztethetik a folyamatos bizonytalanságok, és a szakértők szerint a Marks & Spencernek sürgősen lépéseket kell tennie a helyzet rendezése érdekében.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c0el31nqnpvo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük