
A sofőr nélküli járművek fokozatos terjedése
Mike Johns nem számított arra, hogy a Los Angelesből Scottsdale-be tartó visszaútja decemberben vírusként terjed majd el. Az utazásához egy önvezető taxit foglalt, és izgalommal töltötte el a pillanat, amikor a kíváncsi nézelődők társaságában beszállt a járműbe. Azonban sokkal több figyelmet kapott, mint amire számított. Johns ugyanis arra lett figyelmes, hogy a Waymo által üzemeltetett autónak nem sikerül elhagynia a parkolót, és a körforgalomban körözni kezdett, miközben a nézelődők figyelmesen nézték a helyzetet. Az önvezető taxi nem működött megfelelően, és nem volt nyilvánvaló módja annak, hogy Johns ezt orvosolja – ráadásul még egy járatra is el kellett érnie. Az élménye során felvett videó szinte azonnal elérte a közönséget, és világszerte híradókban szerepelt, újabb kérdéseket vetve fel a közönségben az önvezető autók megbízhatóságával kapcsolatban.
„Miért történik ez velem egy hétfő reggelen?” – kérdezte Johns, miközben rögzítette a történéseket. A járműben végül egy hang aktiválódott, amely arra utasította, hogy használja a Waymo alkalmazást az irányítás visszaállításához. A Waymo, amely az Alphabet, a Google anyavállalata, elmondta a BBC-nek, hogy szinte azonnal kiadtak egy szoftverfrissítést, amely megoldotta a problémát. A cég hangoztatja, hogy önvezető rendszere „jobban teljesít, mint az emberek a balesetek elkerülésében, amelyek sérüléseket, légzsákok aktiválódását és rendőrségi jelentéseket eredményeznek”. Ennek ellenére Johns tapasztalata nem volt példa nélküli, hiszen a cég korábban is kénytelen volt intézkedni. Tavaly több mint 600 autót hívtak vissza, miután egy jármű nekiment egy utcai oszlopnak, és 2024 májusában az Egyesült Államok Nemzeti Autópálya Közlekedési Hatósága (NHTSA) vizsgálatot indított 22 Waymo járművel kapcsolatos incidens miatt.
A vetélytársak számára sem alakult kedvezően az önvezető járművek jövője. Decemberben az Egyesült Államok egyik autóóriása, a General Motors bezárta önvezető autókat fejlesztő leányvállalatát, a Cruise-t, arra hivatkozva, hogy „jelentős időt és erőforrást” igényelne a vállalkozás bővítése. 2023 októberében az egyik Cruise jármű elütött egy gyalogost, akit több mint 6 méteren keresztül húzott, súlyos sérüléseket okozva. Közben tavaly februárban kiderült, hogy az Apple pletykált önvezető autó projektje megszűnik, míg az Uber 2020-ban lemondott saját önvezető autó programjáról.
A verseny továbbra is szoros, hiszen olyan nagy szereplők is jelen vannak, mint a Zoox, amely az Amazon tulajdonában áll, valamint az Nvidia chipgyártó és Elon Musk Tesla-jának cége. A Waymo azonban továbbra is vezető szerepet tölt be az Egyesült Államokban, mivel már Phoenixben, San Franciscóban, Los Angelesben és Austinban üzemeltet önvezető taxisokat, és hamarosan Atlanta és Miami területén is be kívánja vezetni szolgáltatását. De miért sikerült a Waymo-nak ott, ahol mások kudarcot vallottak? Sven Beiker, a Stanford Graduate School of Business előadója és a Silicon Valley Mobility autóipari tanácsadó cég ügyvezető igazgatója három kulcselemre hívja fel a figyelmet: emberek, pénz és folyamat. Beiker hangsúlyozza, hogy a Waymo évek során a legjobb önvezető autó mérnököket foglalkoztatta, a Google mögött álló Alphabet pénzügyi háttere pedig jelentős erőforrást biztosít. A cég alapos megközelítése, amely magában foglalja a szabályozó hatóságokkal való együttműködést is, szintén hozzájárult a sikerhez.
A következő lépésekről Philipp Kampshoff, a McKinsey globális autóipari és gyártási gyakorlatának vezetője számolt be. Szerinte a kedvező időjárású területek valószínűleg először tapasztalják meg az önvezető szolgáltatásokat, így például az Egyesült Államok déli államaiban, mint Texas és Florida, ahol a Waymo már tervezi a bővítést. „Az önvezető taxik sokkal jobban működnek kedvező időjárási körülmények között. A hóval borított utak esetén általában nehézségeik adódnak” – mondja Kampshoff, aki arra is rámutat, hogy a melegebb időjárás kedvező hatással van az akkumulátorok teljesítményére, ami különösen fontos az önvezető járművek számára, amelyeknek nagy mennyiségű energia szükséges az onboard számításhoz.
A technológia bevezetése nem lesz gyors folyamat. „Ez egy rendkívül munkaigényes folyamat, amelyhez jelentős emberi beavatkozás szükséges” – figyelmeztet Beiker. „Ahhoz, hogy a járműveket azokon az utcákon vezethessük, ahol telepíteni szeretnénk őket, többször is végig kell vezetni őket, és bizonyos mértékig manuálisan kell szerkeszteni az adatokat.” A biztonsági aggályok is megnehezítik a folyamatot. „Ez csak akkor fog megtörténni, ha nem történnek nagyobb balesetek. Amint komoly balesetek történnek, sok ilyen működés leáll.” Az önvezető teherautók esetében a biztonság még nagyobb aggodalomra ad okot. David Liu, a Plus cég vezérigazgatója, amely önvezető szoftvert készít teherautókhoz, hangsúlyozza, hogy a technológiának sokkal biztonságosabbnak kell lennie, mint az átlagos emberi vezetésű járműveknek.
A jövőbeli fejlemények tekintetében érdemes figyelembe venni Kínát is, ahol a Baidu cég több mint 500 önvezető autót üzemeltet a Vuhan városában. Az országban összesen 16 városban működnek önvezető autók, amelyeket 19 gyártó tesztel. „Határozottan nő a verseny” – mondja Beiker, aki jelenleg a robo-taxi telepítések világméretű tanulmányán dolgozik. Scottsdale-ben Johns elgondolkodik az élményén és az önvezető járművek bevezetésén. „Az egyik legnagyobb dolog, hogy mindannyian egy fizetett kísérlet részei vagyunk. Végső soron azt csinálják, hogy városonként javítják a rendszert. És ez problémát jelent.”

