Gazdaság,  Hírek

Kiberfenyegetettség: az éjszakáimat is megkeseríti a bankvezér szerint

Ian Stuart, a HSBC UK vezérigazgatója, nem titkolta, hogy a kibertámadások fenyegetése aggasztja. A bankvezető elmondta, hogy a kibervédelem kiemelt prioritás a pénzintézet számára, és a technológiai sebezhetőségek kezelése hatalmas költségeket jelent az egész szektor számára. „Ez valóban aggasztó számomra – folyamatosan támadásoknak vagyunk kitéve” – tette hozzá Stuart, aki a brit parlament Pénzügyi Bizottságának képviselőivel beszélgetett a banki ágazatot érintő különböző problémákról, beleértve a rendszerek leállásaival és a kibertámadásokkal szembeni sebezhetőséget.

Márciusban kiderült, hogy kilenc jelentős brit bank és építőipari társaság az elmúlt két évben összesen legalább 803 órás technológiai leállást szenvedett el, ami 33 napnak felel meg. Az utóbbi hetekben a Co-op és a Marks & Spencer is súlyos zavarokkal szembesült, miután hacker támadások célpontjaivá váltak. Lisa Forte, a Red Goat kibervédelmi cég munkatársa a BBC Newsnak elmondta, hogy Stuart megjegyzései rendkívül fontosak, mivel a kibertámadások száma és súlyossága folyamatosan növekszik. „A bűnözők egyre hatékonyabban monetizálják a támadásokat, és most már ott tartunk, hogy nem kérdés, hogy a vállalkozások tapasztalni fognak-e támadásokat, hanem az, hogy mikor” – tette hozzá.

Stuart hangsúlyozta, hogy bankcsoportja több száz millió fontot költ IT rendszereinek fejlesztésére. „A bankok, mindannyian, hatalmas összegeket fektetünk a rendszereinkbe. Az alkalmazott védelmi mechanizmusok rendkívül fontosak” – mondta. Jelenleg a HSBC UK csoportja másodpercenként 1,000 tranzakciót dolgoz fel, miközben heti 8,000 IT változtatást és frissítést hajtanak végre. Oli Buckley, a Loughborough Egyetem kibervédelmi szakértője szerint a pénzügyi intézmények elleni kibertámadások „kíméletlenek” és „egyre kifinomultabbak”. Buckley hozzátette, hogy Stuart helyesen emeli ki a kibervédelmet, mint a banki szektor egyik legfontosabb aggodalmát, de a kiskereskedelmi szektorban történt legutóbbi események figyelmeztetnek arra, hogy a probléma minden ágazatra kiterjedhet.

A Barclays, a Lloyds, a Nationwide, a Santander, a NatWest, a Danske Bank, az Ír Bank és az Allied Irish Bank is beszámolt a bizottságnak tapasztalataikról. 2023 januárja és februárja között ezek a bankok összesen 158 IT hibát tapasztaltak. Vim Maru, a Barclays UK vezérigazgatója a brit parlament képviselői előtt beszélt a Barclays januári rendszerleállásáról, amely sokak számára a fizetés napjára esett. A súlyos IT problémák több napig megzavarták az online banki szolgáltatásokat, és sokakat megakadályoztak abban, hogy ingatlant vásároljanak. Egy jelentés szerint a bank akár 12,5 millió font kártérítést is fizethet az ügyfeleknek a zavarok miatt. Maru elnézést kért az ügyfelektől, hangsúlyozva, hogy nagyon sajnálja a zavarokat, és kijelentette, hogy nincs bizonyíték arra, hogy az incidens kibertámadás vagy rosszindulatú cselekedet következménye lett volna.

A Barclays januári esetét követően a brit banki szektorban februárban további 1,2 millió embert érintett a szolgáltatások leállása, amely a Lloyds, a TSB, a Nationwide és a HSBC rendszereit érintette. Az Egyesült Királyság Nemzeti Bűnügyi Ügynöksége jelenleg is nyomoz a M&S és a Co-op támadói után. Az ügyfelek már közel egy hónapja képtelenek online rendelni a kibertámadás következtében. Az események azt mutatják, hogy a kibertámadások nemcsak a pénzügyi szektort érintik, hanem a kiskereskedelem és más iparágak számára is komoly kihívásokat jelentenek, amelyek a közbizalom és a piaci stabilitás megőrzését is veszélyeztethetik.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c4g3372vl3yo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük